وبلاگ دانشجویان فیزیک جامد (ش).

این وبلاگ متعلق به دانشجویان فیزیک جامد (ش) است..

وبلاگ دانشجویان فیزیک جامد (ش).

این وبلاگ متعلق به دانشجویان فیزیک جامد (ش) است..

بی خوابی در دانشجویان خوابگاه

                                                                             

خواب یکی از نیازهای اساسی انسان و یک ریتم بیولوژیک است که شامل چند مرحله می باشد. وقایع بیولوژیک در مراحل خواب موجب بازسازی قوای فیزیکی ، هیجانی و جسمی - روانی می گردد و هرگونه تغییر در مراحل خواب و بیداری می تواند سبب ابتلا فرد به اختلالات خواب گردد . شایع ترین اختلالات خواب ، بی خوابی است که خود شامل اختلال در شروع و تداوم خواب و بیدار شدن زودرس است .
خواب یکی از پیچیده ترین الگوهای زیست شناختی است که از ساعت زیستی بدن تبعیت می کند و دارای 6ִ4 چرخه است که هر چرخه 90ִ70 دقیقه طول می کشد.
مراحل خواب در هر چرخه عبارتند از : 1- خواب با امواج مغزی آهسته ، آرام ( 4 مرحله ) و بدون حرکات سریع چشم
2- خواب با حرکات سریع چشم که 25 درصد کل خواب را به خود اختصاص می دهد . از آنجایی که مراحل روانی موجب بازسازی قوای جسمی و فیزیکی می گردد و نیز بازسازی قوای روانی ،حافظه ، یادگیری و خلق و خو را به عهده دارد . لذا هر گونه تداخل در این مراحل می تواند سبب نابسامانی در سیکل خواب و بیداری گردد. طبق تعریف انجمن مرکز اختلالات خواب آمریکا این اختلالات به چند دسته تقسیم می شود :
1- اختلال در شروع و تداوم خواب و بیداری زودرس
2- خواب آلودگی مفرط
3- اختلال در برنامه خواب و بیداری
4- اختلال عملکردی همراه با مراحل خواب .
بی خوابی عبارت است از ناتوانی شخص در به دست آوردن کمیت و کیفیت مناسب خواب که شامل :
الف : تأخیر در شروع خواب به طوری که فرد بیش از 45 تا 30 دقیقه پس از رفتن به بستر ، خواب رود ( بی خوابی ابتدایی )
ب : بیدار شدن مکرر در طول خواب شبانه ( بی خوابی میانی )
ج: زودبیداری ، به این ترتیب که فرد 2 تا 3 ساعت زودتر از زمان مورد انتظار از خواب بیدار می شود (بی خوابی انتهایی )
دسته دوم از اختلالات ، خواب آلودگی شدید است که تحت عنوان بی خوابی شناخته می شود ، در این نوع بی خوابی فرد در طول روز دائماً چرت می زند و حالت خواب آلودگی دارد .
دسته سوم از اختلالات خواب، اختلال در برنامه خواب و بیداری است که این اختلال به رفتار خواب رفتن و بیدار شدن متغیر و آشفته اطلاق می شود که می تواند الگوی منظم خواب و بیداری را به هم زند . شایع ترین اختلال در برنامه خواب و بیداری مربوط به نوبت کاری ومسافرت به مناطق دوردست با هواپیما است .
دسته آخر از اختلالات خواب آشفتگی های همراه با خواب است که تحت عنوان « پاراسوفیا » شناخته شده و شامل راه رفتن و حرف زدن در خواب ، دندان قریچه و کابوس شبانه است.
چرخه خواب و بیداری نیز همچون سایر چرخه های بیولوژیک تحت تأثیر عواملی مانند فعالیت جسمانی ، تنیدگی روحی و روانی ، سن ، انگیزه ، شغل ، عوامل مخل محیط ، رژیم غذایی
( کافئین و الکل ... ) نوبت کاری ، سیگار و دارو می باشد که در میان دانشجویان نقش بعضی از عوامل از جمله عوامل مختل کننده محیطی محسوس است .
احتمال می رود که بیشترین و کمترین درصد بی خوابی در جامعه دختران به دانشجویان رشته مامایی و پرستاری و دانشجویان پزشکی و در جامعه پسران نیز به ترتیب بیشتر و کمترین درصد بی خوابی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی مشاهده می شود . در توجیه این مطلب می توان گفت که پذیرش مسئولیت سنگین حساسیت وظیفه ، وارد شدن در حیطه کاری در کوتاه ترین زمان و قرار گرفتن در محیط پر استرس دانشگاه می تواند موجب هجوم افکار آشفته، اضطراب و هیجان های عاطفی و به دنبال آن استرس و بی خوابی در دانشجویان مامایی گردد . از طرفی رضایت شغلی و برخورد اجتماعی مثبت و آماده شدن برای پذیرش وظیفه در زمان طولانی مدت می تواند بی خوابی را در دانشجویان مطرح نماید . عوامل استرس زای محیطی مانند سروصدا ، نور و رفت و آمد زیاد می تواند موجب فشار جسمی ، روانی ، اختلالات فیزیولوژیک و رفتاری و عادت خواب گردد . به عبارت دیگر عوامل و شرایط فیزیکی نامساعد خواب می تواند بر روی فرایند خواب و بیداری تأثیر گذار بوده و فرد دچار بی خوابی گردد . نتیجه اینکه عوامل محیطی مختل کننده خواب می تواند موجب اختلال در ریتم های بیولوژیکی و بروز مشکلات جسمی - روانی و عاطفی گردند و ضمن بر هم زدن تعادل و تمرکز افراد دستیابی به اهداف را با مشکل مواجه سازند  .                                                                                 

نظرات 1 + ارسال نظر
یکی از همکلاسییا پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:57 ق.ظ

سلام.مرسی وبلاگ کلاسمون روز به روز داره بهتر میشه ولی ما هنوز نمیدونیم کودوم همکلاسیه مرده ۲۰ساله داره اینارو مینویسه.

سلام من یکی از هم کلاسی های شما هستم وقتی می خواستم این وبلاگ را باز بکنم بعضی ها قول همکاری دادند اما تا به حال کسی حتی یک خط مطلب هم ننوشته تا این وبلاگ بهتر و پر بارتر بشه با تشکر یکی از همکلاسی های تنها .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد